Op een zonnige dag in augustus moest ik naar Winschoten toe om iets op te halen, dus besloot ik om direct maar even een station review te doen. Station Winschoten is het een na laatste Nederlandse station op de lijn Groningen-Weener (vóór Bad Nieuweschans). Per dag trekt het zo’n 2500 reizigers, waarmee het een van de meest gebruikte stations is aan deze lijn.

Het eerste wat ik zag toen ik uitstapte waren rotsmuren, met daartussen een trap waarmee je direct in de fietsenstalling stond. Modern en handig als je op het laatste moment je trein moet halen. Ook de ov-fiets ontbrak niet. Het perron voor de trein richting Groningen is te bereiken via een overgang wat verderop, weer eens wat anders dan een tunnel. De bankjes zijn helaas nog de oude zwartje. De nieuwe houten bankjes zouden perfect staan bij de rotsen muurtjes.

Het meest bijzondere aan station Winschoten is misschien wel het prachtige stationsgebouw, dat nog stamt uit de 19e eeuw. Helaas verliest zo’n gebouw snel zijn charmes als je de mensen die daar werken voor de deur ziet roken. Het winkeltje in het stationsgebouw heeft enkele versnaperingen in de aanbieding en wat kranten, op zich niets om je voor te schamen. De hal zelf komt echter zeer sfeerloos over. Er staat een enkel bankje, maar je zou er niet voor je lol willen komen denk ik. Gelukkig zat er ook nog een snackbar tegenover het station.

Het busstation is recentelijk vernieuwd en is van overdekt naar onoverdekt gegaan. Met de toevoeging van Dit maakt het station veel minder grauw en gewoon veel leuker om te zien. Leuk is ook dat er achter het station in het groot ‘Winschoten’ staat. Minpunt is dan wel dat het bord met vertrektijden het niet deed. Ook de tunnel onder het spoor door is niet gemaakt voor fietsers, terwijl er aan de andere kant toch wel degelijk een fietspad loopt. Nu moeten fietsers afstappen en via de trap omhoog. Aparte keuze! Ook viel het me op dat er op de doorgaande weg langs het station auto's structureel (veel) te hard reden. Dit zou niet nodig moeten zijn.

De dienstregeling van station Winschoten voldoet prima. Elk halfuur een trein naar Groningen, met enkel in avonden en op zondag een uursregeling. Voor een lijn met relatief weinig drukke stations is dit toch tamelijk veel. Wil je naar Duitsland, dan kan dit om het uur. De laatste trein vanuit Duitsland gaat echter al om 11 uur, dus echt laat kun je het niet maken. Vanuit Groningen rijdt de laatste trein om half 1, laat genoeg denk ik.
Kortom, station Winschoten is een vrij modern station, dat desondanks toch nog een stationsgebouw in de oorspronkelijke staat heeft. Het enige wat mist zijn de nieuwe bankjes en prullenbakken. Het busstation heeft een grote make over ondergaan die absoluut ten goede van het station is gekomen. Ook over de dienstregeling mogen de reizigers niet klagen. Nu alleen nog een beetje denken over wat gezellig overkomt en station Winschoten heeft de hogere regionen binnen handbereik.
Oordeel:

Reactie plaatsen
Reacties